Într-o lume în care tehnologia câștigă tot mai mult teren în viața copiilor, profesorii au o misiune tot mai dificilă de a-i determina pe elevi să citească. Lecturile de vacanță sunt importante, iar asta trebuie să înțeleagă și copiii. Este și motivul pentru care dascălii aleg tot felul de metode de a-i apropia pe copii de carte.

Profesoara de limba și literatura română, Angela Lazăr de la Școala Gimnazială „Gheorghe Cioată” din comuna Todirești, județul Vaslui, ne-a spus cum procedează ea pentru a-i aduce pe copii cât mai aproape de cărți.

La sfârșitul fiecărui an școlar anunț elevii  în legătură cu lecturile pe care le propun spre a fi parcurse în vacanta de vară. Explicația cu care vin de fiecare dată este legată de necesitatea menținerii contactului cu textele literare, cu universul operelor care vor fi și studiate în anul școlar următor. Lecturile propuse în acest an sunt ceva mai diferite față de cele anterioare. Ele sunt conforme cu manualul alternativ selectat, precum și conexe literaturii științifico-fantastice pe care ei o prefera.”, a declarat Angela Lazăr. 

Elevii școlii amintite, după cum ne spune chiar profesoara, preferă beletristica. Printre autorii români pe  care ei îi citesc cu plăcere sunt Ion Creangă, Ioan Slavici, Constantin Chiriță, iar dintre autorii din literatura universală: Dalton  Trumbo, J.R.R. Tolkien, J.K Rowling , Arthur Conan Doyle, Antoine de Saint-Exupéry. Doamna profesoară recunoaște că a-I face pe copii să citeacă astăzi este o misiune grea.

Discuțiile pe care le purtăm zilnic, lectura pe roluri pe care o aplicăm, folosirea textelor audio și apelarea la exerciții bazate pe informațiile dintr-un text literar pot să ajute la formarea gustului pentru lectură”. Sunt copii și tineri care preferă să vadă ecranizarea unei cărți decât să citească. „Vizionarea filmului va conduce la renunțarea la citit. Dacă în paralel se citește textul, copiii sesizează valoarea artistică a operei, diferențiind-o de arta cinematografică”. 

Sfatul doamnei profesoare către părinți este să petreacă măcar o jumătate de oră dintr-o zi pentru a citi împreună, timp în care mama sau tata îi poate cere micuțului să lectureze cu voce tare pasaje preferate din carte.