(Foto)Învățătoarea steluțelor cu abordări inedite în predare
Interesul tot mai scăzut al elevilor de azi pentru școală îi determină tot mai mult pe dascăli să caute și să găsească metode atractive de predare. Chiar dacă nu neglijează modul clasic de livrare a informațiilor către elevi, profesorii înțeleg nevoia de adaptare la ceea ce îi trebuie copilului azi.
Mai ales la clasele primare, întâlnim cadre didactice deschise la modalități noi de predare, poate și datorită vârstelor mici ale copiilor, unde capacitatea de înțelegere, asimilarea informației și răbdarea se pierd ușor.
Elissa Alexuc este o tânără învățătoare la Școala gimnazială „Elena Rareș” și își dedică timpul liber, căutând tot felul de metode interactive pentru elevii săi. „Am pus accentul pe recompense care să stârnească dorința elevilor de a respecta conduita școlară, motivându-i prin beneficii și tot felul de activități atractive. Cred că am reușit cu succes să găsesc tehnici distractive pentru elevi, care să creeze un climat plăcut în clasă. Sunt o fire creativă și mereu am căutat modalități ingenioase prin care să fac învățarea mai ușoară și mai trainică. Strategiile de învățare sunt de cele mei multe ori rodul eforturilor personale depuse în scopul accentuării caracterului ludic al învățării și al faptului că învățarea și distracția nu sunt cuvinte opuse, ci ele se completează perfect.”, a declarat Elissa Alexuc.
Metodele de predare folosite de dascălul cu care am stat de vorbă sunt moderne, accentul fiind pus pe individualitatea fiecăruia, pe lucrul în echipă, pe dezvoltarea gândirii critice, componente indispensabile omului din societatea modernă.
„Îmi aleg strategiile de predare, astfel încât să formez elevi responsabili, implicați și care trec adânc prin filtrul propriu de gândire fiecare informație primită. Ideile vin din dorința de a schimba ceva, de a crește frumos generații de elevi care să se transforme în adulți puternici.”
Dezinteresul elevilor pentru școală
Elissa Alexuc apelează la metode moderne de predare, simțind un dezinteres tot mai mare din partea elevilor. „Cred că ne confruntăm ca profesori cu un oarecare dezinteres al copiilor față de școală. E esențial să facem ca timpul petrecut în clasă să fie unul plăcut și interesant, să îi atragem și să îi motivăm, să le stârnim dorința de a ști mai mult, de a fi competitivi și de a se depăși constant. În calitate de cadre didactice avem responsabilitatea de a face școală un mediu plăcut și atractiv, stimulativ și primitor, în care să creștem frumos minți și suflete.”
Învățătoarea abordată predă, în prezent, la clasa a II-a E și le propune copiilor activități de învățare atractive. De pildă, acum, în apropierea Crăciunului ea, s-a bazat la orele de matematică și comunicare în limba română pe execiții bazate pe povestea lui Grinch. Copiii învață să numere, să socotească, să citească și să compună fraze cu ajutorul unor fișe de lucru vesel colorate.
Recompense colorate pentru elevi
Bazându-se pe recompense, învățătoarea steluțelor, așa cum își spune pe Instagram, unde împărtășește metodele folosite la clasă, le stârnește copiilor curiozitatea, provocându-i la tot felul de mici câștiguri materiale: pixuri cu sclipici, radiere cu diferite forme și figuri, agende, dulciuri etc. „Văd cum micile joculețe, rime, poezioare și alte trucuri de acest tip pot ajuta învățarea și o pot face să pară mai accesibilă copiilor. Astfel, în fața unui conținut nou, ei nu vor mai manifesta reticență și vor fi mai deschiși. Toate aceste joculețe necesită pregătire suplimentară acasă și un timp îndelungat planificării activității. Din punct de vedere financiar, unele implică costuri, dar nu suficient de mari, încât să fie resimțite sau să întreacă bucuria de a vedea finalitatea unei activități reușite în care copiii s-au distrat, au învățat și ies de pe porțile școlii încântați să povestească părinților despre ce au făcut la școală.”
Totuși, Elissa Alexuc nu neglijează predarea clasică acesta fiind necesară în urmarea programei școlare. „Metodele moderne nu fac decât să îmbrace frumos, poate într-un mod mai activ, mai distractiv învățarea și să îi imprime mai mult dinamism, de aceea nu aș putea clasa metodele clasice sau dinamice ca fiind superioare sau inferioare una celeilalte. Ele se completează perfect și oferă actului didactic echilibru. De obicei le alternez și le folosesc pe ambele în predare deoarece înțeleg utilitatea lor și beneficiile pe care le au dacă sunt îmbinate corect.”
Cum orele de limba română și matematică sunt importante nu doar la clasa la care predă învățătoarea steluțelor, ea are harul să le facă mult mai plăcute copiilor. „Orele de limba română la clasa noastră sunt ore concentrate în jurul lecturii. Lucrăm mult pe texte care dezvoltă citirea corectă, fluentă și conștientă, limbajul și capacitatea de exprimare. Facem tot felul de joculețe prin care desprindem morala textelor citite și descoperim tainele lecturii. La orele de matematică avem tot felul de jocuri care stimulează raționamentul logico-deductiv. Punem accent pe lucrul în echipe, dar și pe lucrul individual. Facem ateliere de probleme matematice și învățăm distrându-ne. Încerc să aduc material intuitiv pentru orele de matematică unde de multe ori conținutul e mai abstract. Astfel, lucrăm cu diverse materiale didactice care îi determină pe copii să înțeleagă mai bine conținuturile. La nevoie, integrăm chiar și limba română, prin diverse poezioare sau povești menite a-i determina să învețe mai ușor.”