Școala de vară a tinerilor filologi, în plină desfășurare la Ipotești
Memorialul Ipotești – Centrul Național de Studii „Mihai Eminescu” găzduiește, în perioada 24- 28 iunie cea de-a VII-a ediție a Școlii de Vară pentru Tinerii Cercetători Filologi. Evenimentul este organizat de Facultatea de Litere (Departamentul de literatură română și teoria literaturii), în colaborare cu Centrul de Cercetare în Filologie Modernă (Universitatea Babeș-Bolyai) și instituția gazdă.
Pe 24 iunie a avut loc deschiderea școlii de vară la care participă masteranzi și doctoranzi în filologie. Evenimentul are ca scop crearea unui cadru de dialog între tinerii cercetători care are ca bază de discuții ariile de interes ale noii generații de filologi.
Participanții vor avea parte pe parcursul celor cinci zile de întâlniri cu importanți cercetători în domeniu precum cerc. dr. Jessica Andreoli de la Universitatea din Torino, care va avea o prelegere intitulată „Pagini de arhivă: o privire asupra transferului cultural dintre România și Italia în secolul XX”, dr. Marius Popa de la Universitatea Babeș-Bolyai) cu o conferința intitulată „Literatura română de expresie franceză ― noi interogații (trans)naționale. Exemplul scriitorului Panait Istrati” sau dr. Ștefan Firică de la Universitatea din București cu evenimentul „Literatura migrației de după 1990. Texte și contexte”.
Cum se face o cercetare lingvistică adevărată?
Organizatorul acestei școli Ioana Bican ne-a spus despre această școală. „E singura școală de vară din România dedicată exclusiv studenților de la Litere, mai mari, adică masteranzilor și doctoranzilor. Ei învață să facă cercetare lingvistică, pot să aibă teme de studiu personale în domeniul filologiei pe care vor să le dezvolte. Asta se face cu îndrumarea unor profesori cu experiență într-o relație de mentorat. Ne retragem la Ipotești unde spațiul și Biblioteca sunt generoase, reușind să aducem împreună studenți și profesori din universități diferite ale căror specializări să se potrivească intereselor studenților.”, a declarat profesoara Ioana Bican.
Miercuri, tinerii doctoranzi și masteranzi au discutat despre propriile proiecte lingvistice, au primit îndrumări pentru dezvoltarea acestora. Sunt atât întâlniri formale, cât și informale, profesorii prezenți fiind la dispoziția studenților pentru discuții.
Studenții prezenți în tabăra de anul acesta sunt de la Iași, București, Cluj, iar profesorii invitați din capitală și Cluj. „Este o ocazie pentru studenții noștri să se cunoască și să dezvolte prietenii nu nepărat în sens poetico-sentimental, ci în sensul unei solidarități de generație. E bine să se cunoască, pentru că vor deveni specialiști și se vor regăsi mai târziu în traseele lor profesionale.”
Laborator de cercetare pentru lucrările tinerilor filologi
Spre deosebire de edițiile trecute, anul acesta studenții au de prezentat un laborator de cercetare pentru ceea ce lucrează acum. Am fost curioși să aflăm de la Ioana Bican despre realizarea unei cercetări corecte. „O facem citându-ne sursele corect, știind foarte bine ce au spus alții înaintea ta pe tema care te interesează, citind foarte mult despre ce au scris alții și apoi, dialoghezi cu aceștia, cu cărțile deja existente cât se poate de onest.”
Lucrările vor fi publicate în revista Memorialului
Pentru instituția gazdă această școală de vară este importantă. „Este o mare bucurie să-i avem pe acesti tineri la noi, ne bucurăm că unii dintre ei au venit la noi la Ipotești încă de când se pregăteau pentru licență. Memorialul Ipotești mai are pe lângă cadrul expozițional și un centru de studii cu obiective clare pe care le atingem și datorită acestei școli de vară. ” Lucrările rezultate în urma cercetării pe parcursul școlii de vară sunt publicate ulterior în revista Memorialului, intitulată „Glose”.
Andra Galan, prezentă ca participant la această școală de vară ne-a spus despre cum i se pare în această școală. „Sunt fericita participantă a patru ediții și o fac în fiecare an cu bucuria de a schimba impresii cu colegii de la celelalte universități și de a primi sugestii de îmbunătățire a cercetărilor mele. Este o activitate constructiv, cu un schimb frumos de idei și impresii și putem dezvolta cercetările curente.”






