Trei ateliere de meșteșuguri și un singur meșter Stan Dănuța
Tradițiile populare reprezintă comoara spirituală a poporului român, păstrată și transmisă din generație în generație. Ele cuprind obiceiuri, cântece, dansuri, dar și meșteșuguri care dau identitate fiecărei comunități.
În viața satului românesc, tradițiile nu erau doar un prilej de sărbătoare, ci și o modalitate prin care oamenii își exprimau legătura cu natura, cu timpul și cu divinitatea.
Sărbătorile de iarnă aduc o bogăție de obiceiuri: colindele, sorcova sau jocul măștilor. Aceste manifestări au rolul de a alunga răul, de a aduce noroc și de a marca trecerea dintre ani.
În spatele lor stă o muncă migăloasă a meșterilor populari, cei care confecționează măști, opinci sau zurgălăi.
Unul dintre acești meșteri populari este Stan Dănuță din satul Zăicești, comuna Bălușeni, județul Botoșani.
Născut în Ibănești, el s-a mutat mai târziu în Zăicești, unde și-a dedicat viața artei populare. În curtea casei sale a amenajat trei ateliere: de tâmplărie, blănărie și respectiv de opincărie, unde lucrează cu pasiune și răbdare.
Din mâinile lui ies măști tradiționale, opinci din piele de porc, căiuți, tobe și zurgălăi, toate realizate din materiale naturale: lemn, piele, blană, sau chiar dinți de animale, atent curățați și prelucrați.
,,Jucăriile din nuci le fac de aproximativ un an, iar opinci, căiuți și capre, de 30 de ani. Tobele am început să le fac de 7-8 ani.”, spune Stan Dănuța.
Un alt lucru pe care îl face de ceva timp cu aceeași pasiune pentru tradiția populară este să ajute ansamblul popular Balada Nouă înființata acum cinci ani de către Ionel Petrișoru. „Îmi place să ajut copiii să își dezvolte imaginația și datorită acestui motiv vin în tabăra de tradiții și meșteșuguri <Trecut, prezent, viitor în arta românească> încă de la prima edițe.” ne-a mai spus meșterul popular.
De-a lungul timpului, el a organizat ateliere pentru copii și a participat la numeroase târguri și festivaluri, unde și-a expus lucrările: „Fără datini și obiceiuri nu mai suntem noi”,spune artistul parca cu dorința să explice de unde strădania de a transmite mai departe tinerilor dragostea pentru meșteșugurile vechi.







